Umowa – rzecz najważniejsza

rt_2011_03-7.jpgPiotr Korolko
radca prawny Kancelaria Prawnicza Piotr Korolko


W turystyce, jak w każdym biznesie, umowy są podstawą zarówno dobrej współpracy, jak
i – bardzo często między kontrahentami – źródłem nieporozumień i konfliktów. A rodzaju umów w naszej branży jest mnóstwo. Od numeru kwietniowego zaczynamy cykl, w którym prawnicy będą poruszać różne wątki z dziedziny prawo i turystyka. Na konkretnych przykładach podamy konkretne rozwiązania.


W swojej praktyce spotykam się z dosyć lekkim podejściem przedsiębiorców do umów z kontrahentami. Co prawda czasy, kiedy umów w ogóle nie zawierano, dawno już minęły, ale nadal stosunek do nich bardzo często jest lekceważący. Umowy są traktowane są jako zło konieczne i zauważalna jest tendencja do ograniczania ich treści do niezbędnego minimum. Powszechną praktyką jest stosowanie prostych wzorów, w których wypełnia się wolne pola. Często otrzymuję prośbę o napisanie umowy, z zastrzeżeniem „żeby była nieskomplikowana i krótka, najlepiej na jedną lub dwie strony”. Wtedy zadaję pytanie: po co ci taka umowa?


Problem pojawi się przecież wtedy, gdy trafisz na nieuczciwego kontrahenta, który nie wywiąże się ze swoich zobowiązań, i będziesz musiał skorzystać z umownych zapisów. Jeżeli masz umowę byle jaką, to tak jakbyśmy w ogóle jej nie miał. Nagle okaże się, że pomimo „zawarcia” umowy, jesteś bezbronny i nic nie możesz zrobić. Trzeba mieć świadomość, że umowa jest po to, aby zapobiec czarnym scenariuszom. Jeżeli wszystko idzie dobrze, kontrahenci wywiązują się ze swoich zobowiązań i nie zachodzą żadne nieprzewidziane zdarzenia, to umowa w ogóle nie jest potrzebna. Problem powstaje wówczas, gdy jedna ze stron przestaje respektować przyjęte ustalenia albo pojawiają się okoliczności, które zakłócają normalny tok współpracy. Wtedy właśnie powinniśmy sięgnąć do umowy, która w większości przypadków powinna nam dać rozwiązanie.


Od jakości umowy zależy pozycja przedsiębiorcy w sytuacji kryzysowej. Dobra umowa powinna przewidywać większość elementów tzw. czarnego scenariusza. Aby to osiągnąć, musi być ona dopasowana do konkretnej transakcji. Nie można posługiwać się jednym, uniwersalnym wzorem umowy. Umowa powinna regulować kwestie, które dotyczą konkretnego stanu faktycznego. To oczywiście nie oznacza, że wszystkie umowy, jakie zawiera biuro podróży,...

Wydanie: 11/2010, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail