Zmienią się przepisy dotyczące timeshare

Zmieniający si ę rynek us ług turystycznych w obszarze Unii Europejskiej wymusił zmianę przepisów w zakresie timesharingu . Specyficzny charakter tego rodzaju usług otwiera liczne możliwości naruszenia ochrony konsumentów przez przedsiębiorców, zwłaszcza w kontekście stosowania przez nich niedozwolonych klauzul umownych we wzorcach umownych przedkładanym konsumentom. W celu przeciwdziałania tego rodzaju nieuczciwym praktykom zmieniono dyrektywę timesharingu. Nowe przepisy mają na celu zapewnienie konsumentom jednakowo wysokiego poziomu ochrony w całej Unii. Istotna jest więc implementacja nowych uregulowań UE do krajowych porządków prawnych.


W dosłownym tłumaczeniu timesharing oznacza „podział czasowy”. Jego istota sprowadza się do czasowego korzystania z rzeczy, przede wszystkim nieruchomości (np. obiektu turystycznego, hotelu, ośrodka turystycznego czy apartamentu) w oznaczonych, regularnie powtarzających się odstępach czasu i w każdym roku. Timesharing najczęściej wykorzystywany jest w branży usług turystycznych w celu nabycia prawa korzystania z nieruchomości położonych w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach. Zagadnienia timesharingu było przedmiotem dyrektywy PE i Rady nr 94/97/WE z dnia 26 października 1994 r. o ochronie nabywców, w odniesieniu do niektórych aspektów umów o nabyciu do korzystania z nieruchomości na podstawie czasowego udziału (dalej: dyrektywa 94/47) i tym samym ustawy z dnia 13 lipca 2000 r. o ochronie nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku oraz zmianie ustaw Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece (dalej: ustawa z 2000 r.). Należy podkreślić, że dyrektywa 94/97 nie regulowała i nie przesądzała o prawnej konstrukcji timesharingu. Nie regulowała także w sposób sztywny i wyczerpujący przedmiotu umowy timesheringu. W tym zakresie legislator wewnętrzny zachowywał swobodę. Mógł więc sam całkowicie lub częściowo „doregulować” te kwestie lub pozostawić je swobodzie umów. Ponadto od przyjęcia ww. dyrektywy na rynku usług turystycznych wykształciło się wiele nowych produktów: długoterminowe produkty wakacyjne (tzw. „kluby zniżek wakacyjnych”), systemy wymiany umożliwiające konsumentom wzajemne korzystanie z praw timeshare czy systemy odsprzedaży, umożliwiające obrót prawami z umów timeshare. Ten rodzaj produktów został uregulowany w nowej dyrektywie PE i Rady nr 2008/122/WE z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do niektórych aspektów umów timeshare, umów o długoterminowe produkty wakacyjne, umów odsprzedaży oraz wymiany (dalej: dyrektywa 2008/122). Nowe przepisy mają na celu zapewnienie konsumentom jednakowo wysokiego poziomu ochrony w całej UE, a także stworzyć równe reguły gry rynkowej dla sprzedaży prawa do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie, jak i pewnych innych ofert wakacyjnych.



dr Marcin Górski

Partner w Kancelarii Tataj Górski Adwokaci Spółka rt_2011_12-46.jpgpartnerska adwokatów i radców prawnych w Łodzi, adiunkt UŁ

Implementacja dyrektywy 2008/122 do polskiego porządku prawnego Dyrektywa PE i Rady nr 2008/122/WE z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do niektórych aspektów umów timeshare, umów o długoterminowe produkty wakacyjne, umów odsprzedaży oraz wymiany uchyliła poprzednio obowiązującą dyrektywę PE i Rady nr 94/47/WE z dnia 26 października 1994 r. w sprawie ochrony nabywców w odniesieniu do niektórych aspektów umów odnoszących się do nabywania...

Wydanie: 9/2011, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail