Światowy rynek mobilnych usług telekomunikacyjnych

W 2011 roku rynek mobilnych usług telekomunikacyjnych po raz pierwszy
w historii osiągnął przychód przekraczający bilion USD

Obecnie zdecydowana większość przychodów operatorów komórkowych generowana jest przez rozmowy i SMS-y, jednak ze względu na tendencje obniżania cen w obszarze podstawowych usług, należy zwrócić uwagę na rosnące znaczenie transmisji danych. Potwierdzeniem tej tezy są wskazania firmy badawczej Ovum, w myśl których w 2015 roku światowy rynek usług mobilnego dostępu do internetu ma sięgnąć 223 mld US D. Zdecydowana większość tych środków będzie pochodzić z wykorzystania telefonów komórkowych, a w szczególności smartfonów. Ich liczba z roku na rok zdecydowanie wzrasta i tylko w 2010 roku poziom sprzedaży smartfonów sięgnął aż 300 mln sztuk. To aż o 70 proc. więcej niż w 2009 roku. Główne rynki sprzedaży to Europa Zachodnia i Stany Zjednoczone. Zeszłoroczne wskazania były równie optymistyczne. W II kwartale 2011 roku łączna sprzedaż smartfonów i future phones w Europie Zachodniej sięgnęła 44,2 mln, po raz pierwszy w historii przewyższając sprzedaż tradycyjnych telefonów komórkowych. Dane opracowane przez firmę badawczą IDC wskazują na wyraźnie widoczny trend marginalizacji przez smartfony tradycyjnych telefonów. Sprzedaż tych pierwszych spadła o 29 proc. - do 20,4 mln sztuk. Jednocześnie nastąpił wzrost sprzedaży smartfonów o 48 proc. - do 21,8 mln sztuk. Według szacunków czołowego producenta sprzętu wykorzystywanego do budowy sieci – firmy Cisco - cyklicznie zwiększa się również średnia miesięcznego poboru danych, która w 2010 sięgnęła 237 petabajtów. Jest to wzrost na poziomie 159 proc. w stosunku do 2009 roku. Analitycy zwracają również uwagę na zbliżający się olbrzymi wzrost sprzedaży tabletów. Pomimo iż w 2011 roku sprzedano jedynie 17,6 mln tych urządzeń, to do 2015 roku ich liczba wg ekspertów Gatnera i ABI Research będzie się wahała od 117 mln sztuk do blisko 300 mln.


Świat a sprawa polska

W 2010 roku sprzedano w Polsce ok. 10 mln telefonów, a analizy firmy Pyramid Research wskazują, że polscy użytkownicy kupili w 2011 roku od 1,5 mln do 3 mln sztuk więcej. Znacznie podniosła się również sprzedaż smartfonów. Jak wskazują statystyki GfK Polonia, od kiedy smartfony pojawiły się na naszym rynku, ich poziom sprzedaży cyklicznie podnosi się: od 3 proc. w 2008 roku do 13 proc. w roku 2010. Jednak dopiero w 2011 roku odegrały one znaczącą rolę, stanowiąc ok. 40 proc. wszystkich sprzedanych telefonów w Polsce. Prognozy dla krajowego rynku są jeszcze bardziej obiecujące, ponieważ wg Pyramid Research do 2015 roku smartfony będą stanowić nawet 60 proc. polskiego rynku, a poziom ich sprzedaży może sięgnąć nawet 8 mln sztuk. To o ponad 2,5 mln egzemplarzy więcej niż w roku 2010. Wskazania zwracają uwagę na potencjał naszego kraju, który ma szansę zostać najszybciej rozwijającym się rynkiem smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej. Sytuacja ta daje duże możliwości w obszarze działań reklamowych i sprzedażowych wykorzystujących usługi mobilne.




Według badań, aż 40 proc. osób odbywających międzynarodowe
podróże posiada smartfona*. Przemieszczanie się bez
dostępu do Internetu staje się coraz trudniejsze, szczególnie
dla osób podróżujących w interesach, które dużą wagę
przykładają do możliwie, jak najszybszego dostępu do
informacji. Badania jednoznacznie wskazują, że ten trend
będzie się w przyszłości pogłębiał. Branża turystyczna już
teraz uważnie przygląda się aplikacjom mobilnym. Warto,
jednak zwrócić uwagę na konieczność posiadania w pełni
funkcjonalnej, mobilnej wersji swojej witryny internetowej,
która już niedługo powinna stać się standardem.
*Na podstawie World Travel Trends Report 2010/2011



Maciej Swoboda

Client Partner Fortune Cookie Poland


Augumented Reality jest jednym z najpopularniejszych
rozwiązań, które w ostatnim okresie znajdują swoje zastosowanie
w aplikacjach mobilnych. Wykorzystanie tego
systemu to jednak spore wyzwanie, zarówno ze względów
technologicznych, jak i funkcjonalnych. Korzyści, które


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail