Czy jest aż tak źle?

Lista biur, które ogłosiły swoją niewypłacalność jest w tym roku wyjątkowo długa. Brzmi to może niewiarygodnie, jednak w skali całego rynku nie jest to sytuacja aż tak straszna jak można sądzić obserwując doniesienia medialne.

 

By zorientować się w skali zjawiska pokusiliśmy się o zestawienie podstawowych informacji dotyczących biur, które upadły tego lata. Zebraliśmy dostępne dane porównując podstawowe liczby, bez analizowania przyczyn (bardzo różnych) poszczególnych bankructw.

 

Sky Club liderem

Jeśli chodzi o poszkodowanych klientów biuro Sky Club przebiło kilkukrotnie wszystkie pozostałe biura razem wzięte. Za granicą pozostało ponad 4800 klientów Sky Clubu co stanowi ponad 70 proc. wszystkich poszkodowanych. W grupie osób, które nie wyjechały wcale, udział tego touroperatora jest co najmniej zbliżony. Skala operacji i jej „medialność” również przyćmiła pozostałe wypadki. Jeśli chodzi o kwotę zabezpieczenia to 25 mln zł, na które opiewała stanowi około 92 proc. łącznej sumy gwarancji jakimi dysponowały upadłe biura. W tej chwili wiele wskazuje na to, że ta suma nie wystarczy na pokrycie wszystkich roszczeń. Nawet bez uwzględniania tych potencjalnych jak np. syndyka masy upadłościowej BBPT, czyli dawnej Triady, której marką Sky Club posługiwał się do ostatniej chwili.

 

Różni bankruci

Sytuacja finansowa i bilans jaki sporządziły urzędy marszałkowskie w przypadku każdego biura były inne. Widać to bardzo wyraźnie na przykładzie dwóch biur z województwa wielkopolskiego – Africano Travel i Alba Tour. W przypadku tego pierwszego touroperatora w momencie upadku w egipskiej Hurghadzie i Sharm El Sheikh przebywało około 200 osób. Z tego 60 miało opłacony nocleg oraz powrót, a więc wróciło do kraju zgodnie z planem. Wojewoda wielkopolski na sprowadzenie pozostałych 140 wydał około 130 tys. zł. Z gwarancji pozostało więc około 56 tys. zł na zaspokojenie pozostałych roszczeń, głównie klientów, którzy w ogóle nie wylecieli z Polski. W przypadku biura Alba Tour sprowadzić trzeba było 351 osób z Egiptu (Hurghada i Sharm El Sheikh) oraz 3 osoby z Turcji. Koszty tej operacji wyniosły ponad 593 tys. zł. Gwarancja opiewała na 209 808 zł. Urząd Marszałkowski musiał dopłacić więc ponad 383 tys. zł. Oznacza to, że na zaspokojenie roszczeń nie pozostały żadne środki (oprócz ewentualnego majątku firmy). Przykład tych dwóch touroperatorów, choć wyliczenia są szacunkowe i bilans może się jeszcze zmienić, uświadamia, że nawet w przypadku obecnie działających przepisów jest możliwe pokrycie kosztów z wykupionej przez touroperatora gwarancji finansowej. Problem zatem raczej stanowi rzetelność podczas jej wykupywania przez touroperatora. Tak...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail