Ryzyko upadłości i reputacji biur podróży

W połowie wakacji 2012 roku, czyli wydawałoby się w okresie największej prosperity w turystyce, kilka biur podróży ze względów ekonomicznych, zmuszone zostało do ogłoszenia upadłości gospodarczej. Upadłości te, jako niespodziewane dla klientów, naraziły ich na znaczące kłopoty tak pod względem turystyczno-wypoczynkowym, moralnym, jak i ekonomicznym.






Część klientów upadłych biur podróży zmuszona była przerwać wypoczynek za granicą, względnie po podpisaniu umów

na świadczenie usług turystycznych oraz po dokonaniu wyznaczonych wpłat, usługi te nie zostały zrealizowane z uwagi na wcześniejsze ogłoszenie upadłości gospodarczej danego biura podróży. W samym lipcu 2012 roku poszkodowanych było ponad 27 tys. turystów byłych i niedoszłych.




Czy będzie fundusz?


Branżowa dyskusja sprowadza się do postawienia zasadniczego pytania: co należy uczynić, by maksymalnie ograniczyć upadłości biur podróży oraz negatywne ich następstwa? Odpowiedzi udzielane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki wspólnie z Ministerstwem Finansów, Polską Izbą Turystyki, Polskim Związkiem Organizatorów Turystyki, Izbą Turystyki RP, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Agentów Turystycznych, marszałków poszczególnych województw itd. W połowie sierpnia 2012 roku brak jest jeszcze zgodności w postulowanych zmianach, które dotyczą między innymi powołania turystycznego funduszu gwarancyjnego, zmian dotyczących rozporządzenia ministra finansów z 16 grudnia 2010 roku ws. minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, a dalej z tym związanych – zdefiniowaniem przychodów przedsiębiorców dotychczas funkcjonujących lub rozpoczynających działalność, które stanowią podstawę wyliczenia minimalnych sum zabezpieczeń itp.



Dlaczego upadają?


Najczęstszą determinantą ogłaszanych upadłości gospodarczych biur podróży, stanowi:



  • brak wypełnienia zapisów dyrektywy unijnej nr 90/314 dotyczącej przeniesienia ciężaru rozwiązań w turystyce na profilaktykę, co pozwoliłoby radykalnie obniżyć systemowe ryzyko upadłości kolejnych biur podróży (marszałek województwa ma zapewnić klientowi biura podróży 100 proc. zabezpieczenia swojej ekspozycji, niezależnie od wpływu różnych...

Wydanie: 5/2012, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail