Ryzykowny biznes

Jeśli to w ogóle możliwe, to po ubiegłorocznej serii upadłości klienci nieco oswoili się z taka sytuacją. Widać to było po tym, że wydarzenia te nie wpłynęły na liczbę klientów, jak obawiali się niektórzy. Można więc przypuszczać, że upadłość biur R’Tour czy GTI, choć niewątpliwie nie poprawi wizerunku branży, to jednak raczej nie załamie sprzedaży.

2013-06-34

Jednak oba bankructwa są okazją do zastanowienia się nad przyczynami bankructw, które mogą w przyszłości spowodować upadek również innych podmiotów. Sytuacja obu firm była zupełnie inna i zupełnie różne były przyczyny ich porażki.

 

Ryzykowny start

Biuro R’Tour zostało założone w ubiegłym roku. Gwarancja, której ważność upłynęła 31 maja, musiała być odnowiona według nowych, właśnie wprowadzonych zasad.

Dotychczasowa, wystawiona przez TU Europa, opiewała na 47 tys. euro (209 808 zł). Nowa gwarancja musiałaby wynieść co najmniej 250 tys. zł. Firma została wpisana do ewidencji organizatorów turystyki w czerwcu ubiegłego roku. Miał więc to być jej pierwszy pełny sezon.

Trudno bez znajomości szczegółów jednoznacznie orzec, czemu biuro nie zdołało zdobyć nowej gwarancji. Zapewne nie było go po prostu stać na zapłacenie nowej składki (niewykluczone, że potencjalny wystawca gwarancji uznał ją za ryzykowną i znacznie podniósł cenę). Trudno stwierdzić, dlaczego tak się stało, czy były to błędy w biznesplanie, czy w zarządzaniu. Podniesienie sum gwarancyjnych, choć przy obecnym systemie niezbędne, wprowadzone z dnia na dzień na pewno nie ułatwiało planowania, zwłaszcza firmom, których termin wygaśnięcia gwarancji wypadł akurat w momencie wejścia w życie nowych przepisów. Nie ma to większego znaczenia i można by w tym przypadku uznać, że upadek nastąpił z przyczyn obiektywnych, wkalkulowanych w każdą działalność gospodarczą. Jednak sytuacja biura R’Tour pokazuje jeszcze jedną lukę w obecnych przepisach mających gwarantować poszkodowanym klientom zwrot poniesionych kosztów.

Otóż, jak było...

Wydanie: 12/2012, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail