W Brukseli o LOT

Po ponad czterech miesiącach od złożenia w Brukseli przez LOT Planu restrukturyzacji Komisja Europejska rozpoczęła formalne postępowanie wyjaśniające. – Od dawna spodziewaliśmy się takiej decyzji – mówi Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

rt-2013-11-02

– Komisja standardowo uruchamia tę procedurę w przypadku podmiotów, w tym linii lotniczych, które ubiegają się o pomoc publiczną na restrukturyzację. Plan restrukturyzacji PLL LOT został złożony w Komisji Europejskiej 20 czerwca tego roku. Jest on konsekwentnie realizowany i przynosi rezultaty. Wyniki spółki poprawiają się i są nawet lepsze od zakładanych w planie. Od momentu złożenia planu, Komisja zwróciła się do przewoźnika z pytaniami dotyczącymi poszczególnych elementów i założeń planu. To standardowa procedura, podobnie jak uruchomione właśnie formalne postępowanie wyjaśniające w sprawie notyfikowania pomocy publicznej. Komisja podejmując taką decyzję 6 listopada jednocześnie powiadomiła polski rząd i podała do publicznej wiadomości, jakie kwestie dotyczące planu restrukturyzacji PLL LOT powinny zostać doprecyzowane.

Komisja Europejska prowadzi obecnie około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy publicznej firmom z branży lotniczej. Dotyczą one między innych linii lotniczych oraz lotnisk. W ostatnim czasie takie postępowania zostały uruchomione wobec SAS, Air Baltic, Adria Airways oraz Estonian Air. Komisja w sposób szczegółowy zamierza przeanalizować plan restrukturyzacji w trzech aspektach. Chodzi o tak zwane środki kompensacyjne, które spółka musi wnieść w zamian za otrzymanie pomocy publicznej, możliwość osiągnięcia przez spółkę trwałej rentowności poprzez działania zapisane w planie oraz wkład własny spółki do kosztów i wydatków, które poniesione zostaną w procesie restrukturyzacji. Plan Restrukturyzacji PLL LOT zakłada wprowadzenie prawie stu zmian i inicjatyw, które z jednej strony obniżą koszty funkcjonowania spółki, a z drugiej wygenerują dodatkowe przychody. Zgodnie z założeniami planu PLL LOT ma uzyskać trwałą rentowność w 2015 roku. W efekcie realizacji planu restrukturyzacji i wdrożenia floty samolotów Boeing 787 PLL LOT ma uzyskać pozycję jednego z najbardziej efektywnych kosztowo przewoźników sieciowych w Europie.

Wydanie: 7/2013, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail