Kongres Turystyki Polskiej w Świdnicy

Jego organizatorzy postawili sobie za cel dokonanie oceny funkcjonowania branży turystycznej, wypracowanie wytycznych dla polityki turystycznej w Polsce i wskazanie kierunków rozwoju polskiej turystyki.

pws-2016-11a-02

W Kongresie uczestniczyło ponad 800 osób, przedstawicieli samorządu turystycznego, terytorialnego, organizacji turystycznych i oczywiście przedsiębiorców turystycznych. Nielicznymi obserwatorami obrad byli przedstawiciele rządu i parlamentu. Minister Dawid Lasek podczas inauguracji kongresu mówił o toczących się w ministerstwie pracach nad ustawą o usługach turystycznych, do której mają być implementowane zasady wynikające z uchwalonej w zeszłym roku dyrektywy unijnej. Podkreślał także, że liczy na głos przedstawicieli środowiska – jak wspierać turystykę w Polsce. Debata o przepisach prawnych i finansowych zajęła ważne miejsce w programie kongresu. Za szczególnie istotne uczestnicy uznali wdrożenie dyrektywy 2015/2030 o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Kongres nie sformułował w tej sprawie ostatecznych wniosków, co potwierdza, że wdrożenie tej dyrektywy w naszym kraju przysporzy wiele kontrowersji i problemów (w sąsiednich Niemczech projekt wdrożenia dyrektywy napotkał na ostry sprzeciw branży turystycznej). W wielu wystąpieniach podczas kongresu przewijały się wzmianki o zjawisku „ekonomii dzielenia się”. Uczestnicy podkreślali tutaj, że nowe technologie i bardzo dynamiczny rozwój tego zjawiska, szczególnie w zakresie udzielania noclegów, ujawnił istotne luki prawne. Dlatego kongres wnioskuje o podjęcie szybkich prac legislacyjnych zmierzających do jasnego określenia rzeczowego i wartościowego, co jest „ubocznym zajęciem zarobkowym”, a co już działalnością gospodarczą. Jednym z ważnych problemów, zarówno w skali krajów Unii Europejskiej, jak i Polski, jest zapewnienie jednolitej interpretacji przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem VAT działalności turystycznej. Potrzebę debaty o samorządzie turystycznym w Polsce zamanifestowało 13 organizacji, które włączyły się w przygotowania i realizację Kongresu Turystyki Polskiej. Były to nie tylko izby gospodarcze, ale także stowarzyszenia i federacje. Problematyka zarządzania promocją turystyczną skupiła bardzo duże zainteresowanie uczestników kongresu. Po 15 latach funkcjonowania systemu POT-ROTLOT możemy precyzyjnie zdiagnozować status tych organizacji, jak i ich relacje z jednostkami samorządu terytorialnego i samorządem gospodarczym. Turystyka to jeden z istotnych sektorów polskiej gospodarki o interdyscyplinarnym charakterze funkcjonowania. Kongres apeluje o podjęcie szerokiej międzyresortowej debaty o turystyce, aby nie stała się ona domeną wyłącznie wirtualnego świata. Wszystkie wnioski z Kongresu Turystyki Polskiej i wytyczne dla polityki turystycznej Polski zostaną ujęte w publikacji pokongresowej, która ukaże się w grudniu


W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail