Ceny imprez sezonu letniego teraz i przed rokiem

W poprzednich wydaniach „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy porównania cen wycieczek oferowanych od listopada do kwietnia przez polską branżę zorganizowanej turystyki wyjazdowej na najważniejszych kierunkach letniego wypoczynku polskich turystów w sezonach lato 2017 i 2018. W jeszcze wcześniejszych wydaniach miesięcznika zaprezentowaliśmy – co jest już od kilku lat tradycją – dwanaście porównań średnich cen wyjazdów na najpopularniejszych kierunkach letniego wypoczynku dla sezonów lato 2016 i 2017.

rt 2018 06e 30

Cały poprzedni sezon przebiegał pod znakiem bardzo dobrej koniunktury, a wzrost sprzedaży rok do roku według najnowszych danych zebranych na przełomie marca i kwietnia w związku z konferencją wstępnie podsumowującą miniony rok w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej (13 kwietnia) od 30 czołowych polskich organizatorów był zbliżony do 25 proc., co oznacza najwyższą dynamikę wzrostu od pamiętnego z wyjątkowo dobrej koniunktury w turystyce roku 2008. Jednym z efektów takiej sytuacji był wyraźny wzrost średnich cen wycieczek, który wystąpił zwłaszcza w drugiej połowie ubiegłego sezonu. Obecnie przedstawione, już siódme z kolei porównanie cen wycieczek dla nowego sezonu lato 2018, datowane na 10 maja 2018 r., jest w wysokim stopniu reprezentatywne, gdyż brało w nim udział ponad 3670 hoteli, a zestawienia uwzględniają pełne oferty wszystkich najważniejszych touroperatorów w polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.

Tak jak w pięciu poprzednich zestawieniach i jednocześnie całkiem odmiennie niż w zdecydowanej większości zestawień z ubiegłego sezonu, tabela nie jest już zdominowana przez ciemne lub bardzo ciemne odcienie czerwieni, co oznaczało ceny wyjazdów znacząco wyższe od cen z roku poprzedzającego. W obecnej gamie kolorów zaznacza się już prawie równowaga z minimalną przewagą zieleni, co jest odbiciem bardzo niskiego spadku średniej ceny dla 17 kierunków wobec takiego samego okresu przed rokiem. W tym zestawieniu średnia cena obniżyła się o 7 zł, podczas gdy w poprzednim spadła o 20 zł, wcześniej rosła o 33, 43 i 2 zł, a jeszcze wcześniej spadała o 52 i 2 zł. Jest to sytuacja zdecydowanie inna niż w sześciu ostatnich zestawieniach z poprzedniego sezonu, czyli z 7 września, 3 sierpnia, 7 lipca, 15 czerwca, 11 maja, 13 kwietnia oraz 11 maja, gdy średnie ceny rosły odpowiednio o 75, 36, 291, 189, 205, 237 i 205 zł. Brak tendencji do wyraźnego wzrostu cen w tym sezonie ma związek z lepszą równowagą popytu i podaży wynikającą ze zwiększonych dość adekwatnie do sytuacji programów, zwłaszcza czarterowych, przygotowanych przez organizatorów i z wyraźnym umocnieniem złotego (w większości miesięcy), zwłaszcza wobec amerykańskiego dolara, co obniża koszty oferowania wycieczek z punktu widzenia organizatorów. Trzeba też zaznaczyć, że w okolicach majówki zwykle następują znaczące wzrosty ogólnego poziomu imprez turystycznych i w konsekwencji często dość istotne przesunięcia relacji cen pomiędzy poszczególnymi kierunkami. Tak też było w tym roku.

rt 2018 06e 28

 

Turcja kolejny raz liderem wzrostu cen wycieczek

W pierwszej części sezonu 2017 Turcja była uważana przez część turystów za kierunek mniej bezpieczny z powodu podwyższonego ryzyka zdarzeń terrorystycznych. Jednak w rezultacie konsolidacji władzy w ręku obecnego prezydenta (referendum konstytucyjne 16 kwietnia 2017 r.), kraj ten zaczął być postrzegany korzystniej, co miało istotny wpływ na wzrost popytu i cen na rynku polskim. Od czerwca ceny wycieczek na kierunkach tureckich wykazywały już bardzo silną tendencję zwyżkową, która była skutkiem – z jednej strony – znacznego ożywienia popytu wśród mniej zasobnych klientów z obszaru tzw. Polski B, a z drugiej – sporego niedocenienia przez wielu organizatorów skali powrotu zainteresowania Turcją i zaoferowania zbyt małych programów.

Rezultatem były wysokie ceny Turcji dla polskich turystów, i to w sytuacji, gdy klienci z innych krajów europejskich płacili za wycieczki mniej niż przed rokiem. Średnie ceny wycieczek na wysoki sezon 2017 r. były w Turcji w sierpniu aż o 809 zł wyższe, a we wcześniejszych miesiącach wzrosty były również znaczące i wynosiły odpowiednio 351, 270, 137, 136, 56, 133, 55 i 86 zł. W dwóch pierwszych zestawieniach dotyczących sprzedaży lata 2018 wycieczki do Turcji były tańsze średnio o 70 i 154 zł, w zestawieniach ze stycznia i lutego przeceny ich były mniejsze – o 54 i 39 zł, ale w marcu i kwietniu średnia cena kierunków tureckich stała już o 33 i 55 zł wyższa niż przed rokiem. W maju skala wzrostu średnich cen wyniosła jeszcze więcej, czyli 78 zł, przy czym szczególnie widoczna była w wyjazdach na Turecką Riwierę, gdzie wyniosła 115 zł. Duże znaczenie dla dalszego kształtowania się cen na tym kierunku będzie miała skala ewentualnych rozszerzeń wielkości programów przez...


Wydanie: 5/2018, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail