Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.
 



Czartery działo się i będzie się działo

Przewozy czarterowe są dokładnym odwzorowaniem koniunktury w turystyce wyjazdowej. Wszak to właśnie touroperatorzy kontraktują te loty, by dowieźć na miejsce wypoczynku swoich klientów. A w zeszłym roku mieli ich znacznie więcej niż w 2016.

 rt 2018 06e 37

  Ubiegły rok był rokiem, w którym zanotowano wzrosty niemal w każdym segmencie turystyki. Po wielu latach, w których przez rynek przewinęło się kilka linii, które nie zdołały się jednak na nim utrzymać, od pewnego czasu mamy trzech dominujących, stabilnych graczy. Wspólnie kontrolowali oni znaczną część rynku, powoli go konsolidując. Rynek czarterowy, tak samo jak rynek przewozów regularnych, w ubiegłym roku zanotował wzrost względem roku 2016. Wprawdzie przyrost liczby pasażerów był nieco mniejszy niż w wypadku przewoźników rejsowych, ale i tak imponujący. W 2017 r. linie czarterowe przewiozły z Polski 4,08 mln pasażerów, podczas gdy wcześniej było to 3,56 mln. Oznacza to wzrost o 14,6 proc.

Wielka trójka

Tak jak w wypadku przewozów regularnych na rynku dominuje trzech głównych graczy: Small Planet, Enter Air, Travel Service. W ostatnich latach bez względu na fluktuacje rynku, wymieniali się oni jedynie miejscami w rankingu na największego przewoźnika czarterowego. W roku 2016 numerem jeden były linie Enter Air z udziałem w rynku wynoszącym 33,01 proc., na drugim miejscu znalazły się Travel Service – 28,14 proc., na trzecim zaś Small Planet z udziałem 24,65 proc. W ubiegłym roku na pierwsze miejsce wysunęły się linie Small Planet, podnosząc swój udział do 29,97 proc., na drugie miejsce spadły Enter Air, które z kolei zmniejszyły swój udział do 27,5 proc. Na najniższym stopniu podium znalazły się Travel Service z udziałem 26,15 proc. Jak widać, spośród czołowych graczy jedynie Small Planet zwiększyły swoje udziały w rynku. Jeśli chodzi zaś o liczbę przewiezionych pasażerów, to wzrostem może pochwalić się również Travel Service. U ubiegłorocznego lidera spadek nastąpił nie tylko jeśli chodzi o udziały w rynku, ale także o bezwzględną liczbę przewiezionych pasażerów. Jednak w wypadku tego przewoźnika trzeba pamiętać, że zaliczył on wyjątkowy skok liczby pasażerów na obsługiwanych przez siebie liniach regularnych.

rt 2018 06e 35

 

W rezultacie ogólna liczba pasażerów, którzy skorzystali z podróży na pokładach samolotów Enter Air, znacznie wzrosła. Tym bardziej że przedstawiciele linii twierdzą, iż część pasażerów policzonych przez ULC jako przewiezieni przez Enter Air lotami regularnymi było jednak pasażerami czarterowymi. W zeszłym roku nastąpił lekki, ale jednak, spadek udziału wielkiej trójki w rynku z 85,6 proc. w 2016 r. do 83,62 proc. Choć wynikał on raczej z dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, której te linie nie zdołały całkowicie zdyskontować, ponieważ bezwzględna liczba pasażerów tych przewoźników wzrosła z nieco ponad 3 mln w 2016 r. do 3,41 mln w 2017 r. Cały rynek poza czołówką podzielony jest na naprawdę drobne udziały bardzo licznych przewoźników. Pierwsza dziesiątka pod względem liczby przewiezionych pasażerów w ubiegłym roku podzieliła między siebie 95,52 proc. całego rynku. Zresztą już dziesiąta w tym zestawieniu firma – Israir ma udział w rynku poniżej 1 proc. (dokładnie 0,71 proc.). Na miejscach niższych te udziały są odpowiednio mniejsze.

Nie tylko w Polsce

Warto zaznaczyć, że wszystkie trzy firmy czarterowego topu prowadzą również działalność za granicą. Travel Service,...



Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Wydanie: 5/2018, TEMAT MIESIĄCA

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne