Stena Line wprowadza AI do zarządzania żeglugą

Realizując strategię zmierzającą do zmniejszenia zużycia paliwa w żegludze oraz zminimalizowania wpływu transportu morskiego na środowisko, Stena Line prowadzi obecnie pilotażowy program wprowadzania technologii sztucznej inteligencji (AI) na pokładach statków.

 rt 2018 10z 13

  We współpracy z firmą technologiczną Hitachi armator pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie. – Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Sztuczna inteligencja pozwala wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie – czego nie dałoby się wykonać ręcznie – mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line. Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi. Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line. Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych), byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów. Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 r. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg – Kilonia to pierwsze z wielu badań realizowanych w tym roku dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI we flocie Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu i będzie opracowany program wprowadzania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line. 


Wydanie: 10/2018, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail