Trudny czas pokazał, jak ważną rolę może spełniać DMO w czasie kryzysu

Większość działań realizowana była w sieci a to znacznie obniżało koszty – mówi Artur Krysztofiak dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.

k4ht 47433 263304

Jak zmieniło się funkcjonowanie regionalnej organizacji turystycznej przez ostatnie dwa lata?

 Swoją pracę w Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej rozpocząłem w połowie 2019 roku. Wówczas skupiłem się przede wszystkim na zakończeniu rozpoczętych już projektów – m.in. dużego unijnego projektu rozwoju Szlaku Piastowskiego. Gdy przygotowałem wraz z Zarządem i pracownikami WOT plan nowych działań i spięliśmy budżet na kolejny rok, wszystko zostało wywrócone do góry nogami przez pandemię. Gwałtownie zmieniająca się rzeczywistość wymuszała wprowadzanie ciągłych zmian i rewizję nawet najświeższych pomysłów. Ten trudny czas pokazał, jak ważną rolę może spełniać DMO w czasie kryzysu. W pierwszych miesiącach lockdownu skupialiśmy się na wsparciu branży turystycznej. Było to wyjątkowo trudne, kiedy nie dysponowaliśmy finansowymi instrumentami pomocy bezpośredniej. Nasi partnerzy doceniali jednak to, jak szybko przekazywaliśmy im informacje, które zbieraliśmy od Ministerstwa, POT oraz samorządów. Na stronie internetowej oraz w regularnie wysyłanych newsletterach informowaliśmy o dostępnych programach pomocy, a także monitowaliśmy rynki zagraniczne – szczególnie chiński, który jako pierwszy zderzył się z kryzysem. Już w kwietniu wydaliśmy publikację „Recepta dla turystyki”, która była zbiorem wszystkich aktualnych wówczas danych dla wchodzącej w kryzys branży. 

Co z działaniami promocyjnymi w czasie pandemii? Na pewno nie były to zaplanowane wcześniej wyjazdy na targi, wizyty studyjne czy działania reklamowe?

W okresach zdejmowania obostrzeń, które nadchodziły niespodziewanie, mieliśmy już przygotowane działania promocyjne. Oczywiście planowaliśmy je z niewielkim wyprzedzeniem, reagując na zmieniającą się rzeczywistość. Robiliśmy co w naszej mocy, by minimalnym kosztem realizować jak najwięcej działań. Podobnie jak przedsiębiorcy również obawialiśmy się o finanse, nie wiedząc, czy rykoszetem za kilka miesięcy kryzys nie odbije się na naszym budżecie. Większość działań realizowana była w sieci a to znacznie obniżało koszty. Korzystaliśmy też z nośników reklamowych w przestrzeni publicznej, których ceny nagle mocno spadły. Intensywnie działaliśmy z influencerami, by wzmocnić promocję w okresie wakacji. 2021 rok wydaje się być już łatwiejszy, bo ten nietypowy reakcyjny tryb pracy stał się codziennością i planować możemy z nieco większym wyprzedzeniem. 

Czy przekazywanie informacji i promocja wystarczyły, by organizacja turystyczna w czasie pandemii również nie popadła w kryzys?

Od przekazu informacji przeszliśmy do dystrybucji wiedzy i dobrych praktyk. Zrealizowaliśmy chyba najwięcej webinariów, szkoleń online i konferencji ze wszystkich ROT-ów. Pozyskaliśmy też granty, które akurat wpisały się doskonale w sytuację rynku. Pierwszy z nich finansowany z KSOW to wsparcie szkoleniowe dla turystyki na obszarach wiejskich. Drugi projekt dofinansowany przez Ministerstwo Rozwoju pozwolił nam stworzyć pierwszą bezpłatną platformę e-learningową dla turystyki. Przez pierwsze 2 miesiące jej działania wydaliśmy 250 certyfikatów ukończenia naszych szkoleń z turystyki dostępnej. 

Jaki był odbiór tych wszystkich działań w regionie?

Jestem ogromnie dumny z efektów pracy biura WOT w ostatnich dwóch latach, ponieważ wbrew naszym obawom liczba członków organizacji turystycznej nie spadła, lecz wzrosła o 15 proc. Kolejne samorządy z terenu Wielkopolski, a także będący w wyjątkowo trudnej sytuacji przedsiębiorcy, docenili siłę współpracy na poziomie regionalnym. Nie poszukiwaliśmy nowych partnerów, lecz oni sami nas znaleźli. Usłyszeli o działaniach WOT w mediach lub od innych naszych partnerów i uznali, że chcą aktywnie włączyć się w nasze projekty. Zrzeszamy dzisiaj aż 109 podmiotów (połowa z nich to JST). Moim celem od początku było wzmocnienie wizerunku i pozycji Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej w regionie oraz w skali ogólnopolskiej. Realizujemy ten cel codzienną wytężoną pracą biura WOT. 

Czym przyciąga turystów Wielkopolska? Jakie są jej główne atrakcje poza szlakiem historycznym?

Wielkopolska może zaskoczyć każdego swoją atrakcyjnością. Rzeczywiście najmocniejszym produktem turystycznym rozpoznawalnym w skali ogólnopolskiej jest Szlak Piastowski – najstarszy szlak turystyki kulturowej w Polsce z dziesiątkami atrakcji, które dziś zachwycają swoją nowoczesną ofertą. W okresie letnim największą popularnością cieszą się ośrodki wypoczynkowe nad wielkopolskimi jeziorami (m.in. w Powidzu, Skorzęcinie, Sierakowie, Zbąszyniu, Ślesinie, Boszkowie). W całym regionie mamy aż 800 jezior. Warta i Noteć połączone rynną jezior konińskich stanowią najdłuższy szlak turystyki wodnej w Polsce nazwany Wielką Pętlą Wielkopolski. W dobie rosnącej popularności karawaningu, warto rozważyć wynajem jachtu motorowego, który przypomina pływający kamper. Nie trzeba posiadać żadnych patentów, by móc wynająć taką jednostkę i spędzić wakacje na wodzie. Z pokładu komfortowego jachtu, którego koszt wynajmu jest taki, jak wypożyczenie kampera, podziwiać możemy przyrodę Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz wielu parków krajobrazowych. Wielkopolska jest też najatrakcyjniejszą częścią kraju dla miłośników zabytkowych parowozów, którzy odwiedzają nie tylko Wolsztyn ale też wybierać mogą spośród kilku tras kolejek wąskotorowych oraz drezyn. Osoby lubujące się w city breakach zaprosić można do Poznania, Gniezna, Kalisza czy Leszna. Dla poszukujących ciszy i wytchnienia idealne będą natomiast liczne obiekty turystyki wiejskiej – agroturystyki, stadniny konne, ośrodki spa oraz piękne pałace. Muszę podkreślić, że bez względu na ostateczny wybór atrakcji, każda z nich w Wielkopolsce charakteryzuje się wysokim standardem i dobrze rozwiniętą infrastrukturą turystyczną. 

Jacy turyści dominują w Wielkopolsce?

Latem z pewnością obserwujemy wzrost liczby turystów odpoczywających nad wodą, poszukujących rekreacji i odpoczynku. W ciepłych miesiącach roku szkolnego dominują autokarowe wycieczki Szlakiem Piastowskim. Licheń, Pola Lednickie oraz najstarsze w Polsce kościoły są wielkimi magnesami dla pielgrzymów. Poznań cieszy się zainteresowaniem przez cały rok ze względu na walory kulturowe, ale także jako jeden z największych ośrodków spotkań branżowych. Szczególnie ważna dla metropolii jest właśnie turystyka biznesowa. Jak już wspomniałem, różnorodność atrakcji sprawia, że do Wielkopolski przyjeżdżają przeróżni goście i każdy z nich znajdzie tu coś dla siebie. Duży ruch turystyczny generują sami mieszkańcy regionu oraz goście z województw ościennych. Wielkopolska stanowi też często przystanek dla podróżujących nad morze czy w góry. Komunikacyjna bliskość Berlina, Wrocławia, Łodzi i Warszawy również pomaga w rozwoju ruchu z tych kierunków. Wśród zagranicznych turystów pozaNiemcami wielu jest gości z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Holandii a także ze Stanów Zjednoczonych. Na rozwój turystyki międzynarodowej wpływają też kierunki połączeń portu lotniczego Ławica. 

Kogo chcecie państwo "przyciągnąć", jaka jest grupa docelowa?

Różnorodność oferty i konieczność prowadzenia zrównoważonych działań promocyjnych dla każdego z wymienianych przeze mnie segmentów rynku turystycznego sprawia, że Wielkopolska nie kojarzy się jednoznacznie tylko z turystyką wodną, czy z historią początków państwa polskiego. Wielkopolska Organizacja Turystyczna stara się realizować różnorakie działania promocyjne z myślą o wielu grupach docelowych. Prowadzimy oczywiście kampanie wizerunkowe, które promują atrakcyjność turystyczną regionu sensu largo, ale przede wszystkim działamy produktowo, myśląc o konkretnych, największych markach, takich jak Szlak Piastowski czy Wielka Pętla Wielkopolski. Te działania łatwiej jest precyzyjnie targetować. Wiemy, że motorowodniactwo i turystyka aktywna dobrze sprzedają się w Niemczech i H olandii, podobnie karawaning i slow tourism. Szlak Piastowski natomiast zawsze będzie bardziej atrakcyjny dla Polaka chcącego poznać najstarszą historię swojego państwa niż dla turysty spoza Polski. Poszczególne produkty mają inną grupę odbiorców a naszym zadaniem jest trafić do każdego z nich. 

Jak wygląda oferta agroturystyczna w Wielkopolsce, co ją wyróżnia?

Staramy się nie mówić już o agroturystyce, lecz o turystyce na obszarach wiejskich. W latach ‘90, gdy powstawały pierwsze gospodarstwa agroturystyczne, ich oferta była ograniczona przede wszystkim do zapewnienia miejsc noclegowych poza miastem. Dziś biznes turystyczny na wsi trzeba prowadzić z dużą świadomością potrzeb rynku, cały czas poszukując nowatorskich rozwiązań rozwijających ofertę miejsca. Wielkopolska zaradność w parze z gościnnością naszych gospodarzy jest w tej dziedzinie wyjątkowo widoczna. Okres pandemii sprawił, że obiekty z najlepszą ofertą i zbudowaną renomą cieszą się dziś pełnym obłożeniem. Poza doskonałymi warunkami noclegowymi i walorami otaczającej przyrody goście często korzystać mogą ze strefy wellness, dla dzieci oraz grup organizowane są warsztaty rękodzielnicze lub kulinarne. Gospodarze sami wytwarzają i dystrybuują produkty lokalne. Niektórzy z nich czynią to na dużą skalę, tworząc sklepy internetowe, a nawet trafiając do marketów np. Gryszczeniówka czy Olenderskie Smaki. Obserwujemy też dobre przykłady sieciowania produktów i usług np. w Krainie 100 jezior czy na Biskupiźnie. By utrzymać ten rosnący trend popularności turystyki wiejskiej w regionie, Wielkopolska Organizacja Turystyczna realizuje obecnie duży 2-letni projekt w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, który ma na celu popularyzację dobrych praktyk i innowacyjnych rozwiązań. Do współpracy zaprosiliśmy też regionalne organizacje z województwa kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego i zachodniopomorskiego. Zorganizowaliśmy cykl podróży studyjnych po najlepszych obiektach, wydajemy obszerny poradnik a 23 września organizujemy cykliczną konferencję Turysta 2021, która zamknie klamrą cały projekt. 

Z jakich kanałów promocji będą państwo korzystali, jak zamierzają państwo dotrzeć do nowych grup turystów?

Od wielu lat ciężar działań promocyjnych przechyla się coraz bardziej na marketing w sieci. Ten trend jeszcze bardziej spotęgowała pandemia. Staramy się rozwijać internetowe narzędzia promocyjne, które są też tańsze, a często skuteczniejsze od tradycyjnych, choćby dzięki możliwości precyzyjnego targetowania przekazu. Stworzyliśmy na początku zeszłego roku stanowisko pracy wyłącznie dla obsługi mediów społecznościowych. Od tego czasu popularność Wielkopolska.travel na Facebooku wzrosła o 60 proc., na Instagramie o 50 proc.. Promujemy się nawet na Spotify a za chwilę ruszamy z Tik Tokiem. Właśnie ukazał się nowy film promocyjny Wielkopolski, którego konwencja mocno wyróżnia się wśród dotychczasowych znanych reklam turystycznych. Silnie popularyzujemy go na You Tube i w mediach społecznościowych. W tym roku uruchomiliśmy nową stronę Wielkiej Pętli Wielkopolski z interaktywną mapą informującą o poziomie wody na każdym odcinku szlaku. Jesteśmy online na targach turystycznych w Berlinie, Londynie, Amsterdamie, Pekinie, Tel Avivie. Wcześniej w tradycyjnej formule wyjazdów targowych blokowała nas bariera finansowa. Oczywiście nie zapominamy o tradycyjnych formach komunikacji i reklamy. Współpracujemy z blogerami i dziennikarzami. Jesteśmy po dużej kampanii radiowej. Organizujemy akcje ambientowe na ulicach dużych miast, kampanie citylightowe, realizujemy działania promocyjne z Kolejami Wielkopolskimi, Autostradą Wielkopolską. Długo by wymieniać. Warto jednak podkreślić, że planując każde kolejne działanie, zawsze staramy się szukać nowych, niesztampowych rozwiązań.  Rozmawiał Zbigniew Adamów-Bielkowicz



Rozmawiał Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Wydanie: 8/2021, WYWIAD RYNKU TURYSTYCZNEGO
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail