Kopalnia Soli „Wieliczka” podsumowuje 2021 rok

Kopalnia w Wieliczce mimo trwającej pandemii zakończyła rok 2021 z sukcesami, obsługując blisko 700 tys. gości.

 Jak cała branża podróży, w minionym roku również kopalnia liczyć mogła na ożywienie ruchu turystycznego. Wielickie podziemia zwiedziło 693,6 tys. osób. To o ponad 57 proc. zwiedzających więcej niż w roku 2020, ale jednocześnie tylko 37 proc. gości z rekordowego 2019 r. (w 2021 r. trasa turystyczna była zamknięta przez 77 dni, w 2020 r. przez 140 dni). Drugi rok z rzędu dominowała przede wszystkim turystyka krajowa – 69 proc. ruchu stanowili turyści krajowi, a 31 proc. zagraniczni, podczas gdy przed pandemią proporcje były odwrotne. – Polacy wrócili do krajowej turystyki, chętnie odwiedzając miejsca o szczególnym znaczeniu dla naszego kraju, które gwarantują wysoki poziom świadczenia usług, ale też są celem szkolnych wycieczek.

Bardzo nas to cieszy. Stopniowa odbudowa ruchu turystycznego, ale też uruchamiane programy dla branży turystycznej pomagają takim obiektom jak kopalnia w Wieliczce utrzymać miejsca pracy i odpowiednio dbać o zwiedzane przez gości zabytkowe rejony – mówi Paweł Nowak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA. W 2021 r. z zagranicy najczęściej do kopalni przyjeżdżali mieszkańcy Europy. Wśród gości zagranicznych dominowali Francuzi, Niemcy, Brytyjczycy, Hiszpanie, Włosi, Czesi, Litwini, obywatele USA, Holendrzy, a także Grecy. W pierwszej dwudziestce krajów 95 proc. stanowiły nacje europejskie, a 5 proc. amerykańskie (USA). Po języku polskim (66,3 proc.) najpopularniejszym językiem oprowadzania był angielski (21,8 proc.), a po nim hiszpański (3 proc.), francuski (2,8 proc.) i włoski (2,3 proc.). Ten rok zapowiada się pracowicie. – W 2022 r. założyliśmy dalszy wzrost odwiedzających, do poziomu 46 proc. liczby gości w roku sprzed pandemii.

Prognozujemy, że zabytkowe podziemia odwiedzi około 850 tys. gości. Szczególnie mocno liczymy na rodziny z dziećmi i grupy szkolne, pod tym kątem rozwijać się będzie oferta i programy zwiedzania – zapowiada Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy kopalni w Wieliczce. – Prowadzone przez nas analizy statystyk pokazują, jak bardzo pandemia wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. 78 proc. biletów na zwiedzanie tras w 2020 r. i 77 proc. w 2021 r. zakupili turyści indywidualni. W 2019 r. aż 45 proc. stanowiły grupy zorganizowane. W 2021 r. nastąpił wyraźnie widoczny rozkwit turystyki rodzinnej, a w ostatnich miesiącach roku także szkolnej. Od stycznia do grudnia 2021 r. grupy stanowiły 23 proc. (w 2020 r. 22 proc.), w tym wycieczki szkolne 8 proc. (w 2020 r. 1,4 proc.). W ożywieniu przyjazdów grupowych pomogły m.in. programy


Wydanie: 1/2022, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail