Port Lotniczy Wrocław – rusza rozbudowa

Jeszcze w tym roku rozpocznie się rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska. Jako pierwsze wystartują prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Koszt inwestycji to 350 mln zł, z czego 50 proc. dopłaci Unia Europejska. Najbliższe lata to spore zmiany na wrocławskim lotnisku.

rt 2023 08 51008 367142

W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu z instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2), a ich celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska na potrzeby operacji wojskowych. W praktyce oznacza to rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła lustrzane odbicie tej już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C, takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787). W II kwartale 2024 r. ruszy realizacja drogi szybkiego zjazdu, umożliwiającej sprawniejsze opuszczanie przez samoloty drogi startowej, co w praktyce oznacza krótszy czas operacji lotniczych. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Rok później, czyli w II kwartale 2025 r., przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Pozwoli to odladzać cztery maszyny w tym samym czasie, a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem. Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala. – Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku osiągniemy rekordową liczbę obsłużonych osób na poziomie 3,9 mln i liczymy, że w kolejnych latach będziemy odnotowywać kolejne wzrosty. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław. Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).


Wydanie: 8/2023, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail